Associació | Les Filaes

Les Filaes

La filà és el verdader factor integrador de la societat alcoiana. Als seus membres els unix normalment, no sols la mateixa vestimenta, sinó també lligams d’amistat, consaguinitat, confraternitat, sense distincions socials, econòmiques ni culturals. L’Estatut de l’Associació de sant Jordi definix filà com: “l’agrupació de persones constituïda amb la finalitat primordial de prendre part activa en la celebració de la Festa de Moros i Cristians en honor a sant Jordi”.

El terme filà, pronúncia local de la paraula filada, pareix que està rela-cionada amb la fila o línia de festers que desfilen en un mateix front, braç a braç, actualment denominada esquadra. L’origen de les filaes es troba en la diversificació de les dos companyies primitives (cristians mo-ros i catòlics cristians) en diferents agrupacions, a causa de la progres-siva incorporació de festers, els quals, en tindre indumentàries comunes i diferenciadores, al final van aconseguir autonomia dins del seu bàndol.

En l’actualitat hi ha 28 filaes, cada una amb local social propi conegut amb el mateix nom: la filà. Nuclis filials de la mateixa Associació, encara que és l’Associació qui autoritza la creació de noves filaes, tenen auto-nomia administrativa, econòmica i festera. La junta directiva de la filà és l’òrgan de govern encapçalada pel primer tro (president), dit així des de temps antics perquè en la batalla d’arcabusseria disparava en primer lloc com a cap de disparada. L’assemblea general de la filà, formada per tots els festers, és l’òrgan suprem de decisió.

Filaes del bàndol Moro
Llana Judíos Domingo Miques