Quadre artístic de l'ASJ

El quadre artístic de la Associaciò de Sant Jordi

La comèdia costumista o sainet alcoià va nàixer de la mà de l’Associació de Sant Jordi en 1963, la qual va arreplegar l’interés creatiu dels autors i comediògrafs alcoians Armando Santacreu i Joan Valls, que recuperaven aquest gènere teatral per a ús i gaudi del públic alcoià amb les seues obres Primer la festa que els mobles i El Primer Tro. Aquestes peces es caracteritzaven per la combinació d’elements substancials de la societat alcoiana farcides d’humor i sarcasme, en què els mateixos espectadors s’hi veien retratats. Les primeres estrenes van ser posades en escena per l’anomenat Quadre Artístic de l’Associació de Sant Jordi, un grup d’actors, directors i col·laboradors aficionats que, des de principis dels anys seixanta del segle XX, havien representat sarsueles i comèdies clàssiques en l’escenografia teatral alcoiana. A partir d’aquell moment, i moguts pels seus impulsos afectius entre la Festa i el Teatre, aquest grup de persones ha representat desenes de sainets i comèdies, incloent-hi moltes altres reposicions, amb la qual cosa el Quadre Artístic s’ha consolidat com una companyia teatral més.

La tradicional convocatòria anual del Concurs de Sainets Festers per part de l’Associació de Sant Jordi ha comportat la contínua aportació de noves peces teatrals, que han anat dotant de contingut les diferents representacions. Així, als diferents directors que ha tingut el Quadre Artístic s’han afegit els centenars d’actors i actrius, ajudants de direcció, regidors, escenògrafs, apuntadors, traspunts, maquilladors, tècnics de megafonia, tramoistes, perruquers i un llarg etcètera, que, tutelats per la Ponència d’Actes i Festivals de l’Associació de Sant Jordi (encarregada d’organitzar els actes artístics, culturals, esportius, festivals, etc), han fet realitat durant anys aquesta singular mostra del teatre costumista alcoià, tan apreciat pel públic local.