Fonoteca

Fonoteca

Per tots és sabut i reconegut que no es pot concebre la Festa sense la música. La música és l’element que propicia la desfilada i alegra l’esperit. Des del naixement de la Festa, la música hi ha estat incardinada i ha anat evolucionant fins arribar a les composicions actuals interpretades per grans bandes.

Alcoi ha sigut la creadora de la música per a les festes de moros i cristians: el primer pasdoble dianer Mahomet, de Juan Cantó Francés, data de 1882; la primera marxa mora Aben-amet, d’Antonio Pérez Verdú, va ser estrenada en 1907; el gran músic Amando Blanquer Ponsoda va crear Aleluya, la primera marxa cristiana, en 1958; i José María Valls Satorres, la primera marxa solemne, 23 de abril, en 1985. Però també els actes religiosos de la Festa tenen la seua música: gojos, himnes al Sant i, finalment, des de 1982, la Missa a Sant Jordi del citat Amando Blanquer.

Des de 1949 fins a 1962 l’Ajuntament va organitzar un concurs de música festera, que a partir de 1964 fins ara ha continuat l’Associació de Sant Jordi amb la col·laboració de les tres bandes musicals locals: la Corporació Musical Primitiva, la Música Nova i la Unió Musical, el qual ha donat com a resultat poder disposar d’innumerables partitures escrites ex professo per a la Festa.

Des de 1960, en què l’alcoiana Corporació Musical Primitiva va gravar el disc de vinil Ecos del Levante Español, hi ha hagut una gran quantitat de gravacions en tota classe de suports realitzades per les nostres tres bandes i per altres entitats musicals de diverses poblacions.

La fonoteca disposa en l’actualitat de més de 300 partitures de música festera en les seues modalitats diferents. Així mateix, és molt important la col·lecció de gravacions, en formats i suports molt diversos, que completen els fons de l’esmentat arxiu.